måndag 30 november 2009

Julförberedelser.(Preparing for christmas.)

Jag håller på med att förbereda inför julen.Det här är min "att göra" lista.
1:Städa ur frysen och avfrosta den!Det är jätteviktigt, annars får jag inte in julkakor och bröd som jag tänker baka till julafton.Om inte Göran hittar dem först och äter upp dem.
2: Sätta upp julgardin i köket och byta alla dukar.Julbelysningen är redan uppe, det har Göran gjort.
3:Inte få panik, för att det är så jobbigt att förflytta mig i huset och allt tar så lång tid för mig..
4:Skriva julkort till nära och kära.Det fixar jag sittande.
5:Julklappar!Kära vänner, ni skulle sett mig i söndags då Göran körde runt mig i rullstol i köpcentret.Inte så kulnär jag har ben att gå på.Men det är jobbigt att ta sig fram med kryckor och går inte direkt fort.
Nu håller jag på med några projekt hemma och i mitten av veckan ska jag ta mig ut till Bergvik och köpa lite julklappar.Annars är det mycket praktiskt att ge bort pengar.Tar liten plats och man kan föra över slantarna via internet.Inte så romantiskt men praktiskt.Dessutom så kan mottagaren köpa vad de vill och slippa se besviken ut när jag köpt alldeles fel sak.
6:Julbak.Måste göra min traditionella fruktkaka snart, den ska stå och mogna till julafton.
7: Var det någon som pratade om att städa och putsa fönster?Nåja, Göran ska göra något också!
Jag är inte lat, men mycket trött på att släpa runt på ett ben som väger ett ton.Försöker dock att göra lite varje dag.1 och 2 är redan avklarat.

I'm preparing for Christmas.This is my "have to do "list.
1:Defrosting our fridge and clean it.It's necessary, becaus I have to make room for my homemaid cookies and bread.Unless Goran find them first.
2:Put a the christmascurtain in our kitchen and change all tableclothes.The christmaslights are all up, Goran did that.
3:Not to panic,because i have a hard time move myself round our place and everything takes twice the time to get it done.
4:Write Christmas card to all my loved ones.That I can do sitting on my but.
5:Christmas gifts!Dear friends, you shouldf have seen me last sunday, when Goran wheeled me aroud the mall in a wheelchair.It's not fun, when you actually have working legs.But walking on chrutches takes some time.
I'm making some gifts at home and on wednesday Goran will take me to Bergvik (another mall ) to shop some more gifts.It's very practical to give money for christmas.You can transfer the money on internet and the reciever won't get disappointed because I bought the wrong thing.
6:Making my trditional christmas fruitcake.It has to be done some weeks before christmas.
7:Was there someone sho talked about cleaning the house and washing windows.No, that's Gorans job.
I'm not lazy, but it's hard to drag my leg ( who weighs about a ton )around the house.1 and 2 on the list is already done.I will try to do something every day.

1 kommentar:

Inger F sa...

Rullstol i julhandeln när du blev opererad den 11 nov? Du måste verkligen ha haft en komplicerad fot. Jag blev opererad i tisdags, 2/2, och idag 6/2 har jag kört kundvagn själv på Konsum. Kjellman kom och löste ut mig samt bar kassarna till bilen. Jag tyckte det var lyx. Vilken tur att jag inte läst din blogg innan, då hade jag nog inte vågat låta operera mig! Skönt att du äntligen är fri nu då. Kram //Inger F