söndag 5 juli 2009

4:de Juli

Igår firade jag den 4:de juli ( USA:s nationaldag ) tillsammans med Göran och Veronica.Göran ville ha fyverkerierier men jag trodde inte att det var lagligt, så det fick han avstå.Anledningen till att vi firar är att min pappa var från USA och att jag har många syskon där.Min son Andreas, har precis åkt över och ringde påkvällen och talade om att han var framme hos en av mostrarna.
Vi åt en god middag,naturligtvis grillat.Göran hade lagt kött i en marinad, hämtad ur en amerikansk grillbok.Till den åt vi en italiensk potatissallad och grönsaker.Jordgubbar, glass och en klick grädde till efterrätt.
Sedan satt Veronika och jag på altanen och stickade.Jag fick klart mina "Embossed leaves socks" ut Interweawe knits.Nu är jag klar med alla gamla project, så jag kan börja på en ny stickning.Jag måste erkänna att jag fuskat lite.En tröja som jag repat upp tre gånger, hamnade i soptunnan.Den var alldeles hopplös och garnet började bli tovigt.Sedan hade jag stickat en schal, som blev alldeles för liten.Närjag insåg att garnet inte räckte till en spetskant, så repadejag upp den.Garnet är handfärgat av Barbro( Barbros stickning ), så den härvan är jag rädd om.


Vi hade ingen amerikansk flagga, så denna fick duga.We didn't have an american flag, so we hangedthis instead.

Embossed leaves socks!

For english speaking readers:
Yesterday, it was july 4:th and Goran, Veronica and I celbrated all by ourselves.Goran wanted to buy fireworks, but it's not allowed this time of the year,so he had to let it go.As my father was from USA and I have sybling over there, we have reason to celebrate.My son Andreas has gone to visit our family and called to say that he arriwed at one of his aunts.
We enjoyed a delicious meal.Barbecue of course.Goran made pork in a marinade from his american barbecue book.We had italian potatoesalad and vegetables.For dessert we had starwberries,icecream and whipped cream.
After dinner, Veronica and I sat out on our porch knitting and talking.I finished the "Embossed leveas socks " from Inerwewe knits magasine.Now I*ve finished all my projects, I can start with a babysweater.
I have to confess,that I cheated.One sweater went into the garbage.I frogged it three times, and the yarn went all fussy.I frogged a schawl, when I realized that the yarn wouldn't be enouch to knit an lacy edge.Barbro ( Barbros stickning )handdyed the yarn, and it was far to beatuful to throw away.

Inga kommentarer: