söndag 24 augusti 2008

Sommarminnen och höstskörd!

Det har varit en solig och varm dag.Skönt, efter all regn.
Göran och jag gick en långpromenad i skogen i morse.Efter att vi kommit hem, åkte Göran ut för att plocka svamp.
Jag satt i solen ocjh fick plötsligt lusta att baka en äpplekaka.Men vi hade inga äpplen, Göran hade tagit bilen och det är en bit till affären.Så kom jag på att min syster har ett äppleträd.Tog en promenad och fick en hel kasse med transparante blanche äpplen.Jag ville bara ha ett par äpplen , men inga protester hjälpte.
Väl hemma igen, blev det en kardemummakaka med äpplen och tre burkar äpplemos.


Sedan var jag tvungen att ta en bild på mina strandfynd.Snäckorna är så fina, men tyvärr luktar det starkt av fisk och tång.Såjag har lagt ut dem på en bricka i solen och lukten börjar avta något.Funderade på att lägga klyftor av citron mellan skalen,men väntar lite.


För att ni ska se att jag stickar, tog jag en bild på delarna till babytröjan.Mera bilder kommer när den är klar.

Annars så har jag njutit av solen och ser fram mot att äta middag med Göran.Vi ska ha kaka med vispad grädde till efterätt.Det låter väl härligt.Receptet är från min mormors mor, från Danmark.Jag fick göra om måtten lite och öka på vetemjölet.Smakar daejligt!

1 kommentar:

Bim sa...

Hm, låter härligt med nybakad äppelkaka, mmmmm... äpplen har vi - men ingen som gör något med dem, ungefär ;) Inget äpplemos används heller så... Ruttnar på träden eller något enstaka som slinker ner i magen dock.
Stickar gör man - lite... eller ska man säga att man stickar lite på något litet? ;)
Må så grankott... kramis på dig!!!